Akadálymentesítési beállítások

Üdvözöljük Balatonboglár város honlapján!






Tisztelt Bogláriak!

Polgármester úr márciusi tájékoztatójában elhangzott, hogy hamarosan felújításra kerül a Kodály Z. utca vasút melletti járdájának első szakasza a Szentmihályi utcáig.

Ezzel kapcsolatban több lakossági észrevétel, kérdés érkezett, elsősorban a platánok védelme érdekében.

A járda jelenleg szinte használhatatlan az aszfaltot megemelő platán gyökerek miatt.

A forgalmas járdát év közben elsősorban a helyi lakók és a Neka tanulói, nyáron az üdülő vendégek is használják.

A járda nyomvonalát-a fáktól távolabb helyezését- nem lehet módosítani, mivel a sövény már vasúti terület.

A felújítás lényege, hogy babakocsival, kerekesszékkel is használható járda készüljön, ugyanakkor ne veszélyeztessük a településünk nagy értékét jelentő platánfák állapotát. A Platán sortól indulva a járda az autóúttól 20-30 cm-rel lejjebb van és mély árok húzódik a kettő között.

A felújításra az első gondolat egy tömörített felületű murvás burkolat volt a gyökerek védelme érdekében, de ennek korlátozott a használhatósága miatt félő, hogy sokan az aszfaltozott utcát használnák a járda helyett.

A mindennek megfelelő jó megoldást olyan térkő burkolatú járdában látjuk, aminek nincs földmunkával és betonozással járó szegélye, így a jelenlegi aszfaltozott járda fölé 20-30 cm-re megemelve kerülne az új burkolat mindenféle -gyökereket veszélyeztető- földmunka és betonozás nélkül. ( A speciális L alakú műanyag szegélyt a murva ágyazatra kell betonozás nélkül elhelyezni, amit a térkő terhel le) Az új járdát egyrészt a jelenlegihez képest 20-30 cm-t elhúzzuk a gyökerektől, másrészt a mély árkot feltöltjük földdel, így a platán gyökerek környezetében még javul is a földdel fedettség.

Nyilván nem zárható ki, hogy 10-15 év múlva nem lesz szükség kisebb korrekcióra, de a térkő felület könnyen bontható és a várható károsodás a megemelt szint miatt közel sem a jelenlegi mértékű.

Úgy gondoljuk, hogy ezzel egy jól használható, esztétikus és még a fáknak is segítő megoldás született.

Pór Péter főépítész