Idén nagyobb létszámmal és ismét két első osztállyal vágott neki a 2017-18-as tanévnek a Balatonboglári Általános Iskola. A működés körülményeiről, valamint a tervekről és célokról Türjei Attila igazgatót kérdeztük.

 

Ha jól tudjuk, akkor az új tanév fenntartói szempontból ismét változást hozott az iskola életében. Milyen formában működik most az intézmény?

A KLIKK Siófoki Tankerületi Központja idén január 1-el kezdett működni, így a tavalyi tanévet valóban még úgy kezdtük meg, hogy a fonyódi központhoz tartoztunk. A tanév közben jött az a változás, hogy négy központ összevonásával megalakult a siófoki centrum, és több mint hatvan iskolával együtt mi is odatartozunk. Ez egy négy járásból álló tankerület, ahova a tabi, a marcali, fonyódi és a siófoki járások iskolái tartoznak.

Ez az átrendezés a tanulók számára is hozott változást, vagy csak a szervezeti működést határozza meg?

Ez csak a szervezeti működést határozza meg. Gyakorlatilag, az a 2013-ban elkezdődött változás, melynek során az önkormányzatok helyett az állam lett az iskolák fenntartója, inkább csak az intézmények vezetőségét érinti. Talán még a pedagógusok érzékelnek ebből valamennyit, de a gyermekek szinte semmit. A tanulók inkább olyan dolgokon keresztül tapasztalnak változást, mint a Nemzeti Alaptantervben bevezetett dolgok, például az öt kötelező testnevelés óra, vagy a tankönyv ingyenességének kiterjesztése egészen a 9. évfolyamig.

A Balatonboglári Általános Iskola egy régi, nagy hagyományokkal rendelkező intézmény, amihez a városnak is van egy erős kötődése. Most ugyan történt egy fenntartó váltás, de maradt-e kapcsolat a várossal?

Ez egy kétlépcsős folyamat volt. Az első a lépcsőben még egy furcsa kettős rendszer volt, amiben az infrastruktúra működtetéséért a város maradt a felelős, viszont a szakmai ügyek intézése már a tankerülethez tartozott. Ez nem volt egy túl szerencsés megoldás, mert ha valaminek kettő fenntartója van, akkor abból mindig veszekedés van, hogy bizonyos dolgok kire tartoznak. Ez nálunk is érzékelhető volt ebben a 2013-tól 2016. végéig terjedő időszakban. Bizonyos ügyekben az önkormányzat úgy gondolta, hogy az nem az ő feladata, a tankerület pedig visszadobta, hogy márpedig az működtetői kérdés. Nem azt mondom, hogy ezek a viták mindennaposak voltak, de adódtak ebből kisebb nézeteltérések. A balatonboglári önkormányzat egyébként mindig pozitívan állt hozzá az iskola működtetéséhez, még akkor is, amikor már csak ilyen részlegesen vett részt a folyamatban. De ennek ellenére keletkeztek nézeteltérések abban, hogy egy adott kiadás kinek a költségvetését terhelje.

Ebből a szempontból idén sokkal tisztább lett a helyzet, hiszen ez megváltozott, és most már a működtetés és a fenntartás egyaránt a siófoki tankerületnek a feladata. Gyakorlatilag a városnál csak annyi maradt meg, hogy maga az épület, mint tulajdon az övé. Ha az épületben valami beruházást, vagy fejlesztést akar, akkor azt megteheti. De a napi működési kiadások már nem az önkormányzatot terhelik. Emiatt viszont a kapcsolat az lazult, hiszen alig maradt olyan ügy, amiben az önkormányzathoz kell fordulnunk. Ennek ellenére, a jó kapcsolat továbbra is fennáll, így az önkormányzat, vagy a képviselők bármilyen jelzésére, kérésére az iskola tud reagálni, és ha mi fordulunk hozzájuk, akkor tőlük is segítőkész hozzáállást kapunk. Összességében, egy ilyen szabad kapcsolat maradt, amiben mi választjuk meg az együttműködés mélységét és tartalmát. De úgy gondolom, hogy azok a hagyományos kapcsolódási pontok, mint a programokon való részvétel, vagy azok szervezése, a város életébe való bekapcsolódás, ugyanúgy mennek tovább most is. Eddig még akármilyen kéréssel fordultunk az önkormányzathoz, amiről úgy gondoltuk, hogy ők tudnák orvosolni, azokban mindig pozitív választ kaptunk.

Talán ilyen kapcsolódási pont az is, hogy az önkormányzat most a tanév elején megvásárolta a diákoknak a füzetcsomagokat?

 Igen! Például ez egy gesztus, ami nem kötelez senkit semmire. A balatonboglári önkormányzat most már harmadik, vagy negyedik éve a polgármester úr kezdeményezésére, de a testület teljes jóváhagyásával felvállalja ezeket a költségeket.

Egyébként a technikai eszközök beszerzése megfelelően működik ebben az új konstrukcióban?

A tankerülettől eddig egy havi ötvenezer forintos ellátmányt kaptunk, amit szakmai anyagokra lehet fordítani. Ez a keret viszont a jövő hónaptól, az igazgató asszonnyal történt egyeztetésnek köszönhetően százezer forintra fog emelkedni. Ennek oka az, hogy három telephelyünk van, és ezek kezelése, ellátása több költséggel jár. Így most nagyobb összeg lesz arra, hogy a kellő szakmai anyagokat biztosítsuk.

Természetesen, a pályázatokat is figyeljük, és ezeken keresztül is igyekszünk forrásokhoz jutni. Most például két olyan kiírás is van, amit meg fogunk pályázni. Egyébként, ezek többségében az infokommunikációs eszközök beszerzését támogatják, amivel a digitális oktatás színvonalát tudnánk emelni. Nekem azért egy pici fájdalmam az, hogy az ilyen kommunikációs eszközök beszerzése mellett szinte egyáltalán nincs kiírás a hagyományos, ténylegesen megtapasztalható kísérleti eszközök beszerzésére. Én, mint fizika tanár, előnyben részesíteném az ilyen kézzel fogható, valóságos élményt adó eszközök beszerzését, de ebben nem igazán kapunk segítséget. Ráadásul, ezek elég drága dolgok, amiknek a beszerzése nem oldható meg az említett havi keretből. Így aztán a 30-40 évvel ezelőtti, sokszor már épphogy csak, vagy egyáltalán nem használható eszközök állnak rendelkezésre. Szóval, nagy segítség a digitális szemléltetés, ami élményt ad a gyermekeknek, de a valóságot, azt soha nem fogjuk tudni mással pótolni.

Mennyi diák kezdte el most a tanévet?

Egy picit többen vagyunk, mint tavaly, de ez annak is köszönhető, hogy a Nemzeti Kézilabda Akadémiához (NEKA) sok olyan gyerek került, akik általános iskolás korúak, főként nyolcadik osztályosok. Ők annyira sokan vannak, hogy nekik külön osztályt indítottunk. Ennek megfelelően, míg tavaly olyan 360-370 között volt a létszám, idén ismét 380 felett, majdnem 390-en vagyunk.

Mindig egy kritikus kérdés az első osztályosoknak a száma. Az hogyan alakul idén?

Az első osztályosoknak a száma az mindig a hat évvel ezelőtti gyermekvállalási kedvet mutatja. Sajnos, az idei az már egy olyan év volt, amikor benne volt a levegőben, hogy csak egy első osztályt tudunk indítani. Ugyanis, az óvodában a gyerekek létszáma olyan 30 körül mozgott. Igaz, hogy 27 lehet a maximális létszám egy osztályban, de a fenntartó dönthet úgy, hogy indokolt esetben ezt 20%-al megemeli. Így, akár 31-32 gyermek is lehet egyben.

Végül 33 első osztályosunk lett, és a tankerület sem akart élni a létszám megemelésének lehetőségével. Ennek köszönhetően sikerült idén két első osztályt indítani. De a következő évben, ha csak valami csoda nem történik, akkor a jelenlegi adatok alapján, több mint valószínű, hogy egy első osztályunk lesz, hiszen a várható létszám meg sem közelíti a 30-at. Egyébként, úgy tűnik, hogy ez a mélypont, mert az utána következő korosztálynál már ismét növekedés tapasztalható. Ennek köszönhetően, várhatóan 2019-től újra kettő első osztályt tudunk majd indítani.

Jellemző a balatonboglári iskolára, hogy nagyon aktív a különböző projektekben. Gondolunk itt például az angol nyelvi együttműködésekre, vagy az egyéb pályázatokra. Mennyire tudja az ilyen „kötelességen felüli” tevékenységeket segíteni, serkenteni az iskola vezetése?

Úgy gondolom, hogy jól állunk ebben a kérdésben. Az utóbbi tanévekben tényleg jelentős aktivitás volt itt az iskolán belül. Én ezt természetesen továbbra is szorgalmazom, és úgy érzem, a kollégáim is megérezték azt a hozzáállást, hogy én az ilyen típusú programok szervezésében mindig partner vagyok, és kezdeményezem is őket. De a kollégák között is van, aki magától és van, aki az eddigi évek tapasztalatai alapján most ébredt rá, hogy tényleg érdemes ilyenekkel foglalkozni.

Például, most szeptember 29-én egy sportnapot fogunk tartani, aminek az apropója az, hogy egy európai sport hét lesz. Ennek a hétnek pedig az utolsó napja a péntek, és ezen éppen Magyarországra kerül a sor. Ezért szeptember 29-én a Magyar Diáksport Szövetség kezdeményezésére sok iskola csatlakozik ehhez a sportnaphoz. Ahogy megtudtam a hírt, egyből javasoltam a kollégáimnak, hogy mi is vegyünk részt benne. Ők egyetértettek velem, és meg is szerveztük.

Régóta hagyományos rendezvénye az iskolának a Kazinczy-verseny. Ez is változatlanul megy tovább?

 Így van! Ráadásul, ebben a tanévben lesz a huszadik, tehát, évfordulónk is lesz. Amikor én megkezdtem a pályafutásomat itt az iskolában igazgatóként, akkor a tízedik évfordulója volt ennek a rendezvénynek.

Mekkora előkészületet igényel a szervezés?

Normál évben, amikor nincs ilyen kerek évforduló, akkor is kell pár hónap a szervezésre. De úgy gondolom, idén már az ősszel elkezdünk ötletelni azon, hogyan tudnánk emlékezetessé tenni ezt a huszadik Kazinczy-versenyt. Mivel a verseny lebonyolítása most is változatlan lesz, ezért próbáljuk a kiegészítő programokat úgy szervezni, hogy azokkal az elmúlt két évtizedre emlékezzünk vissza. Szerencsére, nagyon sok írásos- és videó anyag is rendelkezésre áll ehhez.

A Zeneiskolában hogyan sikerült a létszám feltöltése erre a tanévre?

A Zeneiskolába a beiratkozás, az gyakorlatilag május-júniusban zajlik, de ilyenkor szeptemberben szoktunk tartani egy pótbeiratkozást. Egészen jól állunk, nagyjából hasonló létszámunk lesz, mint tavaly. Talán még egy pár fővel több is, mert a jazz tanszakon volt egy érezhető jelentkezésnövekedés. Azt az oktatói kapacitást, amivel rendelkezünk, azt nagyjából ez a létszám le is köti.

A szülők részéről milyenek a visszajelzések a Zeneiskoláról?

Nálunk évtizedes hagyománya van a zenei képzésnek, ezért a szülőkbe is beleivódott már, hogy itt van egy ilyen lehetőség. Tudják már, ennek a képzésnek nem csak az a haszna, hogy a gyerek valamilyen szinten megtanul egy hangszeren játszani, hanem sok olyan pluszt is ad a diákoknak, amit máshol nem kapnának meg. Ennek megfelelően a szülők is egyre inkább szívügyüknek tekintik a zenei képzést, ami egyébként, tapasztalataink szerint az alap iskolai képzésre is kihat. A zenélni tanuló gyerekek sokszor jobban boldogulnak a többi tantárggyal is.

Egy tanév elején milyen elvárásokat fogalmaz meg akár önmagával, akár a tantestülettel kapcsolatban?

Egy új tanévben mindig változtatunk egy kicsit az elmúlt tapasztalatok alapján, hogy javítsunk egy kicsit. Aztán néha a javító szándékról kiderül, hogy mégis csak jobb volt a megszokott megoldás. Mindig megfogalmazódik bennem is, kollégáimban is, hogy az új tanévben érdemes lenne valamit kipróbálni, vagy máshogy csinálni, mint az előző években. Van, hogy én kezdeményezek valami változtatást, van, hogy a kollégáim állnak elő valami újjal, amiben aztán támogatjuk egymást. Sokszor ilyenekből jönnek olyanok, mint például nemrég a csengetési rend megváltoztatás, aminek eredményeként most minden szünet egységesen tizenöt percig tart. Ha jól emlékszem, akkor ez éppen egy szülői kezdeményezés volt, amit tavaly kipróbáltunk és bevált. Ilyen apró változások is kellemesebbé és jobbá tehetik az iskolában töltött időt. Így lehet hagyomány a Kihívás napja programból is, ami olyan jól sikerült, hogy minden kolléga azt mondta, hogy meg kell ismételni.

Köszönöm szépen a beszélgetést!

2017. Szeptember 29 22:13:07./